KERKINTERIEUR

De naam Bavokerk komt van de Heilige Bavo die de laatste periode van zijn leven in Gent heeft door gebracht. Een relikwie van Bavo die de kerk bezit is geschonken door het kapittel van de Sint Baafs te Gent. De tweede patroon van onze kerk is de H.Donatus.

De stijl van de kerk is romaans (ronde ramen en bogen).

De vijf ramen in het koorgedeelte zijn van Oidtmann (ca. 1924) en stellen vijf keer een verlossing, een bevrijding voor (van links naar rechts): de bevrijding uit Egypte, bevrijding van Izaak, verlossing door Jezus, door koning Melchisedech en door de slang van Mozes.

De ramen in de zijbeuken stellen aan de ene zijde de HH. Bavo, Hubertus en Donatus voor en aan de andere zijde de H. Familie. Deze werden in 1901 gemaakt door de gebroeders Den Rooyen, glazeniers te Roermond, behalve de voorstelling van de HH. Bavo en Donatus. Die laatste werden in 1904 vervaardigd door de glazeniers F. Nicolas en Zonen uit Roermond. Onder de toren is nog een raam (75 cm x 35 cm.), in 1976 vervaardigd door de Nuthse kunstenaar J. Hermans. Dit raam stelt de doop van Jezus voor. (Hier was de doopkapel.)

Het niet meer in gebruik zijnde altaar in de absis met zijn krullen en ranken is barok. In het midden iseen reliëf dat het offer van Melchisedech voorstelt.
Aan weerszijden is een nis met een beeld van resp. David en Jesaja. Het bovenstuk is gemaakt van beschilderd hout, misschien nog uit1767.
De tombe is van beschilderd zandsteen, 1910. De reliëfs zijn waarschijnlijk gemaakt in 1924. "1910. Den 7 september werd door mgr. Drehmanns het nieuwe hoofdaltaar onder toeloop van de heele parochie plechtig geconsacreerd. Het tabernakel is van koper, 1925.

Er zijn twee zijaltaren: het Maria-altaar en het Jozef-altaar. Beide altaren zijn van beschilderd hout uit de tweede helft van de 19e eeuw. De tomben zijn van zandsteen en marmer (1910). De beelden zijn van ca. 1920.

De preekstoel die werd opgesteld op 5 augustus 1767 is ook barok. Hij is gemaakt van eikenhout. Op de panelen zijn de vier evangelisten afgebeeld met hun symbolen: v.l.n.r. kop naar links met adelaar (Johannes); twee koppen naar links en rechts, als Januskop, met leeuw (Marcus) en rund (Lucas); kop naar rechts met engel (Mattheus). De Geestesduif in stralenkrans hangt onder het klankbord.

De eikenhouten beelden (160 cm.) van Anna met Maria en Jozef met Jezus, vooraan tegen de pilaren, zijn uit 1905 en gemaakt door beeldhouwer Thissen.
De vijf beelden (160 cm.) tegen de pilaren van het middenschip
zijn van rond 1910 uit het atelier van Thissen (Bavo, patroon van de kerk; Donatus, tegen blikseminslag; Isidorus, patroon van de landbouwers; Barbara, schutspatrones van de mijnwerkers; Vincentius, stichter van de zusterorde die in Nuth gevestigd was). Deze beelden zijn gemaakt van lindehout.

De vier kleinere beelden (110 cm.) in de zijbeuken zijn van oudere datum. Ze stellen Johannes de Doper, Franciscus Xaverius (eerste helft 19e eeuw), Bavo en Donatus voor (eind 18e eeuw).

De twee grote beelden (200 cm.) van Maria en H. Hart zijn in 1990-1991 gerestaureerd volgens de kleuren en traditie van die tijd (rond 1900).
Het beeld (109 cm.) van de H. Antonius van Padua dateert van eind 18e eeuw.

In de doopkapel staat een middeleeuwse hardstenen altaartafel (173x93x14 cm.).

 

Het oudste interieurstuk (13e eeuw) in onze kerk is de doopvont in de zijbeuk. Waarschijnlijk is deze doopvont nog uit het eerste kerkje. De koperen deksel is uit de 19e eeuw.

 

 


Het notenhouten corpus, die aan de muur achter de doopvont hangt, is van iets latere datum (ca. 1520) en heeft vroeger in een nis buiten aan de oostzijde van de kerk gehangen. Dit werk wordt toegeschreven aan de meester van Beek: meester Jan van Steffensweert.
Na de verbouwing van 1922 is deze corpus met crucifix in de kerk gehangen. Het corpus is gerestaureerd door Willy Mares.

 


Links van de doopvont hangt een schilderij voorstellende de Kroning van Maria door rechts God de Vader met wereldbol en scepter en links Christus met kruis, erboven de Geestesduif. Dit schilderij werd in 1767 in het zijaltaar gehangen. "In November daerenvolgende [1767] is den autaer van O.L.Vrouw door Joannes Houben, uyt het Hellenbroeck, gemaeckt en opgericht geworden voor 95 gulden. Willem Schutgens gaf daerin de schildereye en Nicolaes a Campo de geschilderde cap en een geschilderd antependium."

Het schilderij is gerestaureerd.

 

De houten veldkruisen (eind 19e eeuw) in de zijbeuken werden vroeger in processies tegen pest of veeziektes meegedragen. De oude biechtstoel in de zijgang is uit de 18e eeuw. De oude kruiswegstaties (steendruk achter glas, nu opgeborgen) zijn vervangen door de gipsachtige kruisweg uit Noord-Frankrijk.

De orgelkas dateert uit de tweede helft van de 18e eeuw. Het instrument is van Gebr. Vermeulen uit 1899 / Verschueren, 1981. Het is een eenklaviersorgel, erg klankgaaf. Na eerdere restauraties werd het in 1978 geheel gerestaureerd en in zijn oorspronkelijke staat teruggebracht. Meer informatie vindt u hier.

De drie klokken in de 38 meter hoge toren zijn van 1945, omdat de oude door de bezetter in de oorlog waren ontvreemd. Het torenuurwerk, tijdens het pastoraat van pastoor Claessen in 1909 aangebracht, is in 1959 vervangen door een nieuwe installatie met vier verlichte wijzerplaten op het dak van de toren.

Verdere kostbaarheden zoals oude kazuifels, monstrans, oude missaals, kelken (1667), wierookvaten en relikwieën zijn elders veilig opgeborgen.

Van de patroonheilige, H. Bavo, heeft de parochie een botje als relikwie en van de H. Donatus de onderkaak. De H. Donatus was een van de catacombenheiligen en Romeins soldaat. Zijn naamfeest wordt gevierd op 30 juni. (In het verleden werd zijn naamfeest in onze parochie gevierd op 7 augustus, maar dat is een andere Donatus: een bisschop van Arrezo.)

 

Terug