KERKKLOKJE VAN 24 OKTOBER 2018
Pastoor Geilen tel. 045 5241208
Kapelaan Amal tel. 06 84885884
Koster H. v.d. Berg tel. 045 5242134
Parochiebureau voor vragen en intenties op dinsdag en vrijdag in
de pastorie door vrijwilligers uit de parochie. (Op vrijdag is pastoor Geilen
aanwezig.) Telkens van 09.30 -10.30 uur, tel. 5241208.
Bankrekeningnummers:
Kerkbijdrage: NL50 RABO 0137 7015 19 of NL90 INGB 0001 0346 51 t.n.v. Parochie
H. Bavo
Misintenties en andere betalingen: NL32 RABO 0137 7038 80 t.n.v. Parochie H.
Bavo
Klussendienst: De klussendienst doet kleine klusjes voor die mensen die
niemand hebben die hen kan helpen. Telefonisch opgeven (5241208) op dinsdag en
vrijdag van 9.30u.-10.30u.
Ziekencommunie/ziekenbezoek: Als u de H. Communie wilt ontvangen op de
eerste vrijdag van de maand of bezoek van pastoor op prijs stelt kunt u dat
doorgeven op tel. 045 5241208. Ook voor ziekenbezoek in het ziekenhuis of
kliniek door vrijwilligers kunt u dit nummer bellen.
Website: www.bavonuth.nl
E-mailadressen: pastoor@bavonuth.nl;
kapelaan.amal@bavonuth.nl;
vice-voorzitter@bavonuth.nl;
secretariaat@bavonuth.nl;
redactiekerkklokje@bavonuth.nl.
Facebookpagina:Parochies Nuth en omstreken.
MISINTENTIES VAN 27 OKTOBER t/m 2 NOVEMBER 2018
Zaterdag 27 oktober (volkszang) 19.00 uur voor:
- Corrie Senden-Snackers (ofg);
- jrd. Heleen Geurts (stg);
- Christina Ramakers-Beekman vanwege haar verjaardag;
- Mia Schaffers-v.d. Heuvel vanwege verjaardag, tevens voor Thei Schaffers;
- zeswekendienst Nelly van Eert-van Erp;
- zeswekendienst Mien Toonen-Weerts.
Zondag 28 oktober (Schola) 09.30 uur voor:
- zeswekendienst Noël Hermans.
12.00 uur: “Poolse mis”
Maandag 29 oktober 09.00 uur
Woensdag 31 oktober 09.00 uur
Vrijdag 2 november 09.00 uur
15.00 uur: uitstelling en aanbidding van het Allerheiligste
1. THEMA: Hoe zijn dood voor ons tot leven lijdt.
In een groep kunnen zich grote spanningen voordoen. Ieder van ons maakt dat wel
eens mee. Als het erom spant, wordt dikwijls wel duidelijk waar het echt om
gaat. Ook in de groep die Jezus rond zich heen heeft verzameld, doen zich
spanningen voor. Er zijn leerlingen die zich apart opstellen, anderen die zich
daaraan ergeren. In deze gespannen situatie maakt Jezus duidelijk waar het Hem
om te doen is: niet om macht te vergaren, de eerste, de grootste te zijn.
Hij weet heel goed wat er in Jeruzalem met Hem gebeuren zal. Er is zoveel
verzet en weerzin tegen Hem van de kant van de religieuze leiders dat ze Hem
daaruit de weg zullen ruimen. Hij heeft er met zijn leerlingen over gesproken,
de eerste keer toen ze zich nog helemaal in het noorden van het land bevonden.
Maar dat kwam niet echt goed over.
Wat zou u zeggen als uw beste vriend aangaf dat hij binnenkort zal worden
gedood? Dat iemand hem naar het leven staat, dat hij bedreigd wordt. Dan zul je
hem toch zeker zeggen dat je hem zult beschermen en helpen, je beste vriend
laat je toch niet aan zijn lot over! Onder geen beding. Je wilt hem dan
beveiligen met alles wat je in je hebt.
Dat wil ook Petrus, die hoort dat zijn beste vriend Jezus gedood zal worden.
Hij haalt alles uit de kast om dit te voorkomen. En toch is dit juist niet wat
moet gebeuren volgens zijn beste vriend. Ik kan me dan heel goed voorstellen
dat dit voor al zijn vrienden niet te begrijpen is. Hij zal worden gedood opdat
wij zullen leven.
‘De Mensenzoon is gekomen om te dienen en zijn leven te geven als losprijs voor
velen.’ Geloven wij in deze Heer die een dienaar is?
2. PAROCHIEAGENDA
- elke donderdag van 15.00-16.00 uur: mogelijkheid om het sacrament
van boete en verzoening te ontvangen of gewoon een gesprek in de kerk met
pastoor Geilen.
- elke werkdag in oktober wordt om 18.30 uur de rozenkrans gebeden in de kapel
Ter Ziepe.
-
vrijdag 2 november: vanaf 10.30 uur ziekencommunie
-
zaterdag 3 november om 09.00 uur: Hubertusviering
- zondag 4 november om 15.00 uur: Allerzielenviering met grafzegening
-
maandag 5 november 20.00 uur: doopvoorbereiding Nuth en Vaesrade in de pastorie
3.
COLUMN
Nuth
en Omstreken is weg, Nuth gaat niet zelfstandig verder, de mis op zaterdag is
weg. Gaat ’t kerkklokje met zijn columns ook weg? Er zijn nog genoeg
onderwerpen waarover geschreven kan worden, zoals:
Over hoe de vrouwen van de pastoors er in de toekomst uit moeten zien.
Over de seksuele geaardheid van inktvissen in verband met het celibaat.
Wanneer moslima’s ook Imam mogen worden.
Wanneer de eerste vrouwelijke bisschop van Limburg komt.
Wie er een stofzuiger uitvindt die alles wat de kerk onder het tapijt heeft
geschoven opzuigt.
Waarom we aartsbisschop Eyck de dom van Utrecht kunnen noemen.
Waarom leken geen palmtakken, hosties of mensen mogen zegenen.
Over wanneer het onze vader verandert in onze moeder.
Wanneer we de mooie haren van moslima’s ook eens mogen zien.
Wanneer we voor merels mogen klappen ook als ze niet in de perenboom zitten.
Over de tijd dat roodborstjes ook heilig verklaard kunnen worden.
Waarom columnisten minder gewaardeerd worden dan geïnspireerde schrijvers van
de bijbel.
Over wie heeft uitgevonden dat palmtakken heiliger zijn dan ’n kersenbloesem.
Over wanneer ’t kerkklokje ’n daverende bronzen klok wordt die de mensen wakker
schudt.
Ach er zijn nog zoveel columns die geschreven kunnen worden. Moge het
kerkklokje op welke manier dan ook een lang leven beschoren zijn. Het zijn al
bijna 300 woorden, ik moet stoppen.
Colla Bemelmans
4. OVERLEDEN
Op dinsdag 16 oktober is mevr. Annie Pustjens-Gijzen overleden. Ze was
geboren op 13 juni 1932 te Hulsberg. De uitvaartmis was op zaterdag 20 oktober
om 12.30 uur, waarna crematie.
5. GESCHIEDENIS VAN ALLERHEILIGEN EN ALLERZIELEN
Allerheiligen en Allerzielen staan aan het begin van de maand november. Op
de eerste plaats omdat dan ook de natuur afsterft. In vele streken ziet men de
hele maand november als een tijd waarin de dood centraal staat. Men zag het als
een soort "liturgische herfst" die samenviel met de oogsttijd. Juist
die oogsttijd herinnert aan de gelijkenissen van Jezus, waarin Gods oproep aan
het einde der tijden herhaaldelijk wordt vergeleken met een oogst. En is ieders
persoonlijke dood niet een soort van oproep aan het einde der tijden?
Toch hebben beide feestdagen niet altijd in deze tijd van het kerkelijk jaar
gestaan.
Allerheiligen:
In de oosterse kerk kende men in de eerste eeuwen het gebruik om op één
bepaalde dag alle martelaren
te vieren. Hun aantal was zo hoog geworden dat men ze niet meer elk persoonlijk
kon vieren. Er is zo'n feest bekend uit de kerk van Edessa in het jaar 519: het
viel op 13 mei. In de oostsyrische kerk viel het op de vrijdag na Pasen.
Johannes Chrysostomus besloot de liturgische paaskring met het feest van
Allerheiligen op de eerste zondag na Pinksteren (daar staat nu bij ons het
feest van de H. Drie-eenheid).
In het westen kan men alle drie de data terugvinden voor dit feest. De
belangrijkste dag schijnt lange tijd toch 13 mei geweest te zijn. Dat kwam mede
door het toeval dat op die dag te Rome de kerkwijding plaats had gevonden van
het Pantheon. Dit gebouw was een overblijfsel uit de heidense Romeinse tijd;
het was gebouwd ter ere van alle goden. De christenen maakten er na de val van
het Romeinse Rijk een kerk van ter ere van alle heilige martelaren; zij waren
immers juist het slachtoffer geworden van die Romeinse goden. Welnu, de
inwijding van het Pantheon had plaats gevonden op 13 mei.
Het zijn de Ierse monniken geweest die de dag der overledenen vierden op 1
november. Geen wonder, want zij leefden zeer intens naar het ritme van de
natuur. Op aandringen van koning Lodewijk de Vrome heeft paus Gregorius IV in
844 het feest van Allerheiligen verplaatst van 13 mei naar 1 november.
Allerzielen:
Ook de gedachtenis van Allerzielen schijnt voor het eerst in het oosten gevierd
te zijn, en wel op de zaterdag voorafgaand aan de vasten. In het westen vonden
we er de sporen van in de abdij van Fulda: daar werden elke maand de
overledenen herdacht in een eigen liturgisch kader. Het kreeg zijn verspreiding
onder invloed van de kloosterhervormingen van Cluny. Vooral abt Odilo van Cluny
(† 1049) schijnt zich hiervoor sterk gemaakt te hebben. Volgens sommigen was
deze verbreiding veeleer te danken aan de Luikse bisschop Notger († 1008). Hoe
dan ook, alle nieuwe kloosterordes, die in de loop van de Middeleeuwen
ontstonden, zoals de cisterciënzers, premonstratenzers en kartuizers namen het
feest op in hun liturgische kalender.
6. TIJDSCHRIFT OVER KRUISEN EN KAPELLEN
Veldkruisen en wegkapellen zijn net zo onlosmakelijk met Limburg verbonden
als de Maas. In elk dorp en elke stad kom je ze tegen. Meer dan drieduizend in
totaal, verspreid door heel Limburg. De stichting Kruisen en Kapellen in
Limburg zet zich samen met heel veel lokale werkgroepen in voor het behoud en
beheer van dit zogeheten klein religieus erfgoed.
Voor iedereen die erin geïnteresseerd is: deze stichting geeft ook een
tijdschrift uit. Vier keer per jaar verschijnt het blad Kapellen en Kruisen met
verhalen over de geschiedenis van kruisen, kapellen, Lourdesgrotten of
heiligenbeelden, met reportages over nieuwe objecten en tips over het onderhoud
en restauratie.
Wilt u het blad ook ontvangen? Bel of mail naar: Stichting Kruisen en Kapellen
in Limburg: skkl@bisdom-roermond.nl
of 0475-386747.
7. VERVOER NAAR DE KERK
Mensen
die graag naar de kerk willen komen, maar daar fysiek niet meer goed toe in
staat zijn, kunnen zich melden bij het parochiebureau. We zoeken dan
vrijwilligers die voor vervoer of begeleiding kunnen zorgen. Het parochiebureau
kunt u telefonisch bereiken op dinsdag en vrijdag van 09.30 uur tot 10.30 uur
op tel.nr 5241208.
WEET
U DAT:
-
de Poolse mis op zondag nu om 12.00 uur begint?
- vanaf januari 2019 de mis op zaterdagavond vervalt?
- de opgegeven intenties worden doorgeschoven naar de eropvolgende zondag?
- de vrijwilligersavond van onze parochie wordt gehouden op 18 januari 2019?
- op 27 oktober het Gemengd Zangkoor Orpheus een najaarsconcert geeft in het
Trefcentrum, aanvang 20.00 uur?
CITAAT VAN DE WEEK:
Hoe ouder ik word, hoe meer ik besef dat de dingen in het leven die
niets kosten, het meest waardevol zijn.
|